Mitä oikeastaan valitset, kun teet asuntokaupan?
Asiakastyö

Skanskan blogi:

Mitä oikeastaan valitset, kun teet asuntokaupan?

Asuntomarkkinoista ja asuntokaupoista riittää aina keskusteltavaa olipa juttukumppani asiantuntija tai oma tuttava. Ostaako uuden vai vanhan; mikä on oikea aika; millaisia ominaisuuksia asunnossa pitäisi olla tai miten valita sijainti, jossa asunnon arvo vähintään säilyisi ja mielellään kasvaisi tulevaisuudessa?

Tuore keskustelun aihe on ollut myös digitaalinen asuntokauppapalvelu, joka toimii yhtenä vaihtoehtona perinteiselle kaupanteolle. Digitaalinen asuntokauppa muuttaa uuden teknologian avulla niin asiakkaan, pankkien, asuntojen myyjien kuin tulevaisuudessa myös viranomaisten toimintamalleja.

Omalle aihelistallani Top 5 -asioiksi asumiseen liittyvässä keskustelussa nousevat ennen kaikkea ne asiat, joista asiakkaidemme kanssa keskustelemme säännöllisesti, ja joilla on heille merkitystä. Asuntokauppaa pohtiessa kannattaakin pysähtyä miettimään, mikä asumisessa on itselle tärkeää.

Onnellinen nainen ja mies olohuoneessa

1. Sijainti ei ole pelkkä osoite

Laadukas uusi koti hyvällä sijainnilla on sijoituksena aina harkinnan arvoinen vaihtoehto. Koti ei ole vain neljän seinän sisällä. Taloyhtiön omat yhteiskäyttöpalvelut, sujuvat joukkoliikenneyhteydet ja vaivattomasti saavutettava julkiset palvelut, ulkoilu- ja liikuntamahdollisuudet, kävely- ja pyöräreitit, puistojen tai metsäluonnon läheisyys lisäävät asumisen mukavuutta. Myös maksukykyinen vuokralainen arvostaa laatua ja viihtyisyyttä niin asunnossa kuin asuinympäristössä.

2. Hyvä suunnittelu kantaa pitkälle

Sijoitetulle rahalle pitää saada vastine, mutta sen rinnalla kannattaa pohtia asumista elämän laatuun ja hyvinvointiin vaikuttavana tekijänä. Monelle asiakkaallemme hyvinvoinnin näkökulma tarkoittaa asumisen toimivuutta ja helppoutta erilaisissa elämäntilanteissa. Uusien asuntojen suunnittelun lähtökohtia ovat aina tilojen toimivuus, esteettömyys ja energiatehokkuus. Hyvä suunnittelu voi tarkoittaa viihtyisää pihaa, riittäviä säilytystiloja, laadukkaita materiaaleja tai esteettömyyttä, jolloin kotona voi vaivattomasti liikkua myös mahdollisten apuvälineiden kanssa. Tällainen tilanne voi osua kohdalle kenelle tahansa iästä riippumatta.

3. Huoleton asuminen, ennakoitavat ylläpitokustannukset ja uudiskohteen rahoitusmalli

Yhä useammin asiakkaamme nostavat esiin toiveen asumisen huolettomuudesta. Uudiskohteessa remonteista ei tarvitse huolehtia vuosikymmeniin ja ylläpitokustannukset ovat ennakoitavissa ja maltillisia. Uudiskohteen rahoitus muodostuu omarahoitusosuudesta ja taloyhtiölainasta, joka on neuvoteltu valmiiksi.

Nykyaikaiset ja energiatehokkaat rakenteet ja modernit talotekniset ratkaisut näkyvät myös omistajan kukkarossa. Useissa asuinkohteissa on tarjolla myös yhteiskäyttöautopalvelu, Smartpost-pakettinoutopiste tai muita ratkaisuja helpottamaan arjen sujuvuutta.

4. Digitaalisuus helpottaa asuntokauppaa

Asiakkaamme teki viime joulukuussa ensimmäisenä Suomessa asuntokaupan täysin digitaalisesti. Se oli lähtölaukaus muutokselle, joka helpottaa jatkossa asuntokaupan tekemistä ja tarjoaa asiakkaalle helpon ja turvallisen tavan tehdä asuntokauppa paikasta riippumatta silloin, kun se hänelle parhaiten sopii.

Skanskan digitaalista asuntokauppapalvelua on kehitetty yhdessä niin teknologia-asiantuntijoiden kuin palvelumuotoilijoiden kanssa lähtökohtana helppous, sujuvuus ja luotettavuus asiakkaalle. Skanskan uusissa kohteissa digitaalinen palvelu tulee täyteen asiakaskäyttöön tämän vuoden aikana. Toki asiakas aina itse päättää haluaako hän käyttää uutta palvelua vai asioida entiseen tapaan.

5. Asiakaskokemus ja asiakastyytyväisyys

Asiakaskokemus on meille sydämen asia ja haluamme kehittää ja vaalia sitä asiakkaitamme varten tinkimättömästi. Maaliskuussa valmistui kolmatta kertaa toteutettu uudisasuntorakentajia vertaileva asiakastyytyväisyyttä mittaava EPSI Rating -tutkimus. EPSI Rating mahdollistaa vertailun eri yritysten ja toimialojen välillä. Uudisasuntorakentajia vertaileva tutkimus on tehty tänä vuonna kolmatta kertaa. Tutkimuksen mukaan Skanskalla on Suomen toiseksi tyytyväisimmät asiakkaat. Tulos on ilahduttava ja kannustaa jatkamaan tinkimättömästi työtä asiakaskokemuksen eteen.

EPSI Rating on Pohjoismaiden johtava riippumaton yhtiö eri toimialojen yritysten asiakastyytyväisyyden tutkimisessa ja mittaamisessa.

Lue lisää uudisasuntorakentamista koskevan tutkimuksen tuloksista.

Marja Kuosma

Marja Kuosma

Aloitin Skanska Kodeissa myynti- ja markkinointijohtajana joulukuussa 2015. Parasta työssäni ovat mukavat ja ammattitaitoiset työkaverit. Täällä myös tapahtuu koko ajan ja toiminta elää ja kehittyy, ja saadaan aikaiseksi mitattavia ja näkyviä tuloksia.

Kirjoittajan tekstit

Lue lisää