Vastuullisuus

Skanskan blogi:

Huh hellettä! Top 6 -hellevinkit ulkona työskentelevälle

Säätietojen tarkkailu on Suomen kansallisharrastus. Joskus tuntuu, että sääankkurista tulee joko sankari tai syyllinen sen mukaan, mihin suuntaan lämpömittari näyttää. Tämän kevään aikaiset lämpimät kelit ovat nousseet jopa uutisten ykkösaiheeksi, iltapäivälehtien lööpeistä puhumattakaan. Kun helle raja menee rikki, koko kansa jalkautuu ulos juhlimaan puistoissa ja rannoilla.

Kuulun itsekin niihin, jotka nauttivat helteestä ja auringosta. Mikään ei ole ihanampaa kuin fillaroida tai lenkkeillä vihdoin ilman toppatakkia tai lueskella rannalla aaltojen liplatusta kuunnellen.

Työhyvinvointipäällikkönä haluan muistutella kuitenkin hieman myös helteen terveyshaitoista. On täysin eri asia nautiskella helteestä lomalla kuin tehdä työtä 30 asteen helteessä.

Esimerkiksi asfalttityöntekijät saattava työskennellä aamusta iltamyöhään todella kuumissa olosuhteissa, polttava asfaltti kihisee jalkojen alla eikä auringon porotukselta pääse suojaan. Siinä jos missä nesteytys ja säännöllinen tauotus ovat avainasemassa, mutta vähemmästäkin lämmöstä voi tulla haittoja.

Lämpösairauksia syntyy fyysinen kuormituksen, kuumuuden ja huonon nesteytyksen seurauksena. Päänsäryssä ja ”hömelössä” olossa voi kyseessä olla auringonpistos. Silloin päähän kohdistuva auringonpaiste on nostanut keskushermoston lämpötilaa, aiheuttaen häiriöitä aivotoiminnalle. Oireina voi olla päänsärky, huimaus, heikotus, ärtyneisyys, haukottelu, kalpeus, pahoinvointi. Jos tunnistat em. oireita itsessäsi tai työkaverissasi, hakeudu / hakeutukaa välittömästi viileäpiin olosuhteisiin.

Tässä muutama vinkki kuuman haitoilta välttymiseen:

  1. Ennakoi ja totuttaudu kuumaan. Elimistön lämpösopeutuminen kestää noin viikon ja siksi fyysinen kuormitus tulisi olla kevyempää ensimmäisinä kuumina päivinä.
  2. Juo riittävästi ja säännöllisesti. Fyysisessä työssä kuumassa juo 1-2 dl kerralla, jopa 3-4 kertaa tunnissa.
  3. Syö monipuolisesti. Vaikka nälän tunne on kuumalla usein vähäisempi, elimistö tarvitsee energiaa ja suoloja. Hedelmät, marjat ja vihannekset ovat erinomaisia välipaloja helteellä.
  4. Pukeudu oikein. Suojaa pää ja niska, käytä kevyitä ja ilmavia vaatteita. Koska rakennustyössä täytyy turvallisuussyistä suojata ihoa työvaatteilla, vähennä tauoilla vaatetusta ja viilennä vedellä päätä ja käsivarsia. Suojaa iho ja silmät UV-säteilyltä.
  5. Tauota työtä. Työhön suunnitellaan enemmän taukoja ja viileämmässä / varjossa  työskentelyn mahdollisuuksia.
  6. Tunnista riskitekijäsi. Monet perussairaudet ja lääkkeet heikentävät lämmön sietoa, osa ihmisistä kestää myös luontaisesti huonommin kuumuutta.

Järkevällä suunniteltuna työ sujuu siis helteelläkin. Toivottavasti jokaisen lomajaksoon osuisi kuitenkin ne kaikkein ihanimmat kesäpäivät, jotka kantavat pitkälle syksyyn.

Tutustu myös:

Työterveyslaitoksen tietokortti Kuumassa työskentely (pdf) ks. www.ttl.fi/tietokortit
Lisää kuumatyöstä www.ttl.fi ks Aihealueet, Työympäristö, Lämpöolot
Kuumuus tienpäällystys- ja kattotöissä (ww.ttl.fi ks. Aihealueet, Työturvallisuus ja riskien hallinta)
Työsuojeluhallinnon sivut (Avin viranomaisohjeet ja määräykset), www.avi.fi, www.tyosuojelu.fi

Helena Pekkanen

Helena Pekkanen

Olen ollut Skanskassa töissä pidempään kuin Skanska on toiminut Suomessa. Tätä paradoksia selittää, että olen siirtynyt Skanskaan ns. vanhana työntekijänä Polar Rakennuksen fuusiossa vuonna 1998. Polarissa aloitin syksyllä 1991 työterveyshoitajana työnantajan omalla työterveysasemalla. 1990-luvun lamavuosina rakennusalan raju rakennemuutos ja ihmisten hätä olivat vastavalmistuneelle työterveyshoitajalle kova kokemus. Henkilökohtaisessa elämässä vasta perustettu perhe ja kahden vilkkaan poikalapsen vanhemmuus toi vastapainoksi positiivisuutta ja iloa.

Kirjoittajan tekstit

Lue lisää