Töissä Skanskassa

Skanskan blogi:

Kesätyö opettaa, mutta kuka opettaa ja miten?

Olemme jälleen siinä vaiheessa vuotta, että työkohteisiimme saattaa ilmestyä nuoria, jotka ovat onnellisesti saaneet meiltä kesätyöpaikan. Meistä jokaisen on helppo asettua itse tuohon nuoren tilanteeseen, koska kaikki olemme joskus astelleet ensimmäiseen työpaikkaan ja kokeneet tuon pelon sekaisen onnellisuuden tunteen. Nämä ovat niitä hetkiä, jotka muistamme helposti koko elämämme ajan.

Meidän on nyt syytä antaa aikaamme näille nuorille ja ottaa heidät työporukkaamme juuri niin kuin olisimme itse nuorena halunneet meidät otettavan mukaan porukkaan. Kesätyöntekijälle on lähes kaikki työelämän asiat uusia ja muutos koulun luokkahuoneesta työmaaympäristöön on suuri.

Kysymyksiä nuorilla varmaan olisi pilvin pimein, mutta eivät he ehkä aina uskalla avata suutaan, koska pelkäävät tulevansa nolatuiksi. Meillä kokeneemmilla onkin iso rooli näissä nuorten ensimmäisissä  työelämään liittyvissä vuorovaikutustilanteissa. ”Kädestä pitäen -opastus” ja kuunteleminen ovat jo aika hyvä alku, mutta tämän pitää sujua koko työyhteisöltä – tässäkin asiassa ketju on juuri niin luja kuin sen heikoin lenkki.

Muistan itseni ensimmäisellä työmaalla ensimmäisinä työpäivinä, jolloin olin ujo mutta äärettömän tiedonhaluinen. Imin helposti itseeni kaiken, mitä kokeneet työntekijät tekivät tai sanoivat. Saatoin jopa ihailla muutamaa osaavaa tosi ammattilaista, jotka saivat päivässä aikaan uskomattoman paljon. Nämä ihmiset olivat myös niitä, joita kiinnosti nuoren pojan työolot ja selvästi tunsin olevani turvassa heidän seurassaan. He jopa varoittelivat vaaran paikoista, vaikka elettiinkin vasta 1980–luvun alkua, jolloin työsuojelu ei ollut vielä tämän päivän tasolla.

Valitettavasti oli myös niitä, jotka käyttäytyivät ajattelemattomasti. Muistan, kun kerran kysyin lämmönjakohuoneessa työskentelevältä putkiasentajalta: ”Mitä sinä teet?”  Vihaisen mulkoilun jälkeen sain aika kattavan vastauksen: ”TÖITÄ!”. Odotin saavani tietoa työvaiheesta ja siitä putkihässäkästä, johon kiinnostukseni sillä kertaa iski. Tämän putkiherran vastaus kuitenkin pilasi silloin päiväni ja tunsin oloni tyhmäksi. Ajattelin, että kaikkea sitä meneekin kysymään.

Tämän päivän nuoret voivat tosin olla rohkeampia ja avoimia uusille asioille, kiitos siitä kuuluu nykyisen peruskoulutuksen laadulle. Mutta olipa niin tai näin, on meidän kaikkien muistettava asiallinen käyttäytyminen, kattava perehdytys, kuunteleminen, tunteiden aistiminen ja niihin reagoiminen. Nimetyn työhön opastajan on hallittava nämä ja oltava koko ajan tuntosarvet valppaana seuraten kesätyöntekijän päivän kulkua.

Meidän on muistettava, että nuorella on oikeus tehdä heille lain ja asetusten mukaisia oikeita töitä turvallisesti. Tällä tarkoitan sitä, että meidän kokeneempien tulee ohjata ja opastaa intoa ja näyttämisen halua uhkuvalle nuorelle sellaisia tehtäviä, jotka sopivat hänen taidoilleen. On annettava ymmärtää se tosiasia, että kiirehtiminen ja töiden aloittaminen suunnittelematta ei ole oikea tapa toimia.

Nuori pitää ottaa ehdottomasti mukaan työn turvallisuussuunnitteluun, silloin hän tuntee olevansa osa sitoutunutta ja turvallista työyhteisöä. Näin toimien uskon, että kesätyöntekijällä on mukava tulla kauniina kesäaamuna työpaikalle oppimaan työelämän turvallisia pelisääntöjä. Onhan hänellä edessään lähes puolen vuosisadan tulevaisuus työuralla, ennen terveitä ja onnellisia eläkepäiviä.

Yrjö Juustila

Yrjö Juustila

Toimin turvallisuuspäällikkönä Skanska Talonrakennus Oy:n Pohjoisessa alueyksikössä. Ennen nykyistä tehtävääni olin Pohjoisen alueyksikön turvallisuusasiantuntijana neljä vuotta ja tätä ennen kymmenisen vuotta Skanskan teollisuusrakennustyömailla mittamiehenä ja henkilöstön edustajana työsuhde sekä työturvallisuusasioissa.

Kirjoittajan tekstit

Lue lisää